Strona została przejęta przez
Polski Portal Karate Kyokushin - kyok.pl.

Jesteś początkującym karateką, doświadczonym zawodnikiem, trenerem karate, a może po prostu chcesz się dowiedzieć czym jest karate kyokushin? Na kyok.pl spotkasz się z niezwykłą atmosferą i łatwo znajdziesz to, co Cię interesuje!

Panowanie nad oddechem i psychiką

Jako system treningowy, starodawne nauki Dalekiego Wschodu osiągają idealny wyraz w karate. Panowanie nad oddechem, najwyższa metoda uzyskania jedności duchowofizycznej, od dawna była przedmiotem nauczania jogi, tao, zen i buddyzmy.

Rozmaite systemy walki polegają na doskonałym oddychaniu brzusznym, gdzie dokonuje się głęboki wdech, następnie powietrze jest na na krótko zatrzymywane w płucach, a wreszcie następuje przedłużony wydech.

W doskonałej formie tej metody dokonuje się wdechu w taki sposób, aby powietrze wydawało się najpierw wypełniać brzuch, potem płuca, a następnie dochodzić do wysokości obojczyków. Potem dokonuje się niewielki wydech, a pozostałe powietrze wciska się w dół brzucha; napina się też tanden. Wreszcie powietrze bardzo wolno się wydycha. Ten rodzaj oddechu powinien trwać jak najdłużej; u niektórych może to być nawet trzy minuty dla pełnego cyklu wdech-wydech.

W karate kyokushin używa się podobnej metody, zwanej oddychaniem enshin, w pozycji medytacji zen na stojąco lub siedząco. Badania naukowe wykazały ostatnio głęboką słuszność tego systemu. Choć w odległej przeszłości człowiek, podobnie jak małpy człekokształtne, chodził z kręgosłupem ułożonym mniej więcej poziomo, zmienił on z upływem czasu pozycję na pionową, dwunożną. Spowodowało to wzrost pojemności płuc i zmniejszenie roli oddechu brzusznego, typowego dla zwierząt. Budowa ciała ludzkiego powoduje, że oddychanie łatwo jest oddzielić od innych funkcji. Choć jego postawa umożliwiła olbrzymi rozwój mózgu, sprzyjała ona też nienaturalnym odruchom jeśli chodzi o oddychanie, ponieważ człowiek zmęczony chętnie pochyla się do przodu. Zmniejsza to znacznie amplitudę oddechu. Już jakieś trzy czy cztery tysiące lat temu hinduscy jogini opracowali głęboki, brzuszny system oddychania, który miał zrekompensować wadę strukturalną odziedziczoną przez człowieka wskutek nabycia zdolności do postawy pionowej i chodzenia na dwóch nogach. System ów, ponadto, wzmacnia tanden i sprowadza spokój wewnętrzny przez stymulację nerwu błędnego. W karate kyokushin zaleca się, aby w przerwach między seriami ćwiczeń wykonać wielokrotnie ćwiczenia oddechowe ibuki, które aktywizują głęboki oddech brzuszny, usuwają zmęczonie i umożliwiają wykorzystanie maksymalnej siły całego ciała.

Przy oddychaniu ibuki stajemy w pozycji heisoku, sanchin lub han-heiko i dokonujemy długiego, jak najgłębszego wdechu. Po zakończeniu wedechu zakerślamy ramionami szerokie koła po bokach ciała, kierując je w górę i krzyżując przedramiona na wysokości czoła. Wówczas napina się tanden, następnie pachy, potem koniuszki palców wskazującego i środkowego. Skręcając stopy do wewnątrz, wstrzymujemy oddech, mocno zaciskamy zwieracz odbytu i koncentrujemy się na skierowaniu całej siły do wewnątrz tak dalece aż ciało zacznie drżeć. Następnie przyciąga się ręce do boków, wykonując nimi ruch przypominający rozrywanie czegoś na wysokości klatki piersiowej. Z rękami ugiętymi w łokciach, dokonujemy naturalnego wydechu, wydając głośny dźwięk. Po zakończeniu wydechu, opuszczamy dłonie, wykasłujemy resztkę z płuc i ponownie wdychamy.

Ten cykl, powtórzony cztero- czy pięciokrotnie, przywraca normalny oddech nawet po najbardziej wyczerpującym treningu. Wykonanie tego ćwiczenia przed tameshiwari pozwoli Wam wyzwolić ów rodzaj skoncentrowanej siły potrzebnej do złamania desek, dachówek czy innych twardych materiałów.

Nagłe wykaszlnięcie resztki powietrza stanowi trening natychmiastowej koncentracji sił. Taka siła musi pochodzić nie z palców, ale z tanden, środka ciała. Napinanie tanden, potem pach, wreszcie koniuszków palców uczy nas, jak kierować siłę od środka ciała do kończyn. Inna z metod oddychania w karate, stosowana w walce, gdy stoimy w obliczu przeciwnika i chcemy uniknąć jego ataku, nazywa się nogare i posiada dwie wersje: wewnętrzną i zewnętrzną.

W wersji zewnętrznej wydech jest powolny, w drugiej - szybki. W obu wdechu dokonujemy szybko. Podobnie do metod stosowanych w zen, jodze i Tao, wszelkie oddychanie w karate dokonuje się z udziałem brzucha, a wszystkie metody wzmacniające tanden - na rzecz siły i szybkości w uderzeniach jak i kopnięciach. Jeżeli tanden znajduje się w dobrej kondycji, ciało i umysł stanowią jedną całość, a zarówno ciało jak i wola są silne. Wzajemne porozumienie między duchem i ciałem posiada w karate ogromne znaczenie, ponieważ szybkość i błyskawiczna koncentracja sił jest jego istotą; dlatego tak ważna jest moc tanden. A z drugiej strony, charakter ruchu w karate sprzyja wzmocnieniu tanden. Większość filozofii Dalekiego Wschodu uznaje, że duch i ciało to jedno, oraz że ćwiczyć je trzeba jednocześnie. Taki jest sens panowania nad oddechem, wzmocnienia tanden i skoncentrowania tamże świadomości. Gdy opanuje się te rzeczy, człowiek potrafi brać świat takim, jakim jest: dwoistości i sprzeczności przestają istnieć. Jednym z celów karate jest osiągnięcie takiego właśnie stanu ciała i ducha.



"The Kyokushin Way"

<<< home
Ustaw stronę jako startową! Dodaj stronę do Ulubionych! Kontakt z autorem
Zapis strony Drukowanie strony

poleć stronę...
księga gości
forum

Liczba odwiedzin:

Jesteś sympatykiem kyokushin?
Tak
Nie
Zobacz wyniki

o stronie
o autorze

Aktualizacja:
HOME

© Albert Dabiński. All rights reserved.